Házi kedvencek az interneten
A kisállattartás jelentős üzlet a világ minden táján, csak az Egyesült Államokban 55 milliárd dolláros piacot jelent, Magyarországon a kutyatartó háztartások aránya közel 50%. Bár az új technológiák viszonylag lassan szivárogtak be erre a területre, egyre több vállalkozás lát fantáziát a „Minden a hálón” (Internet of Everything – IoE) által kínált lehetőségekben ezen a területen is. De lássunk néhány példát.
Minden kisállat tulajdonos tudja, hogy kedvencei kicsit olyanok, mint a csecsemők: sokszor csak a viselkedésük alapján lehet kitalálni, hogy éppen mire vágynak, mit éreznek. Az okos mobileszközök terjedésével kezdett körvonalazódni egy olyan technológiai megoldás használatának igénye, ami a távollévő gazdik számára egyfajta virtuális jelenlétet, távoli kontrollt biztosít. Figyelemmel kíséri a kisállatok aktivitását: nyomon követi a mozgás, játék, pihenés, evés-ivás ciklusokat és hasznos adatsorokat generál az állattartók számára.
A Whistle alkotói erre a formálódó igényre reagálva alkották meg nyakörvre csatlakoztatható eszközüket, amely mozgásérzékelő segítségével követi nyomon a házi kedvenc tevékenységét, majd az adatokat vezeték nélküli kapcsolaton keresztül elküldi egy mobilalkalmazásra. Az információk akár napokra bontva kiértékelhetők, és ezek alapján akár hosszú távú tendenciákat is megállapíthatunk.
Egy másik gyakori probléma az otthonhagyott állatok, elsősorban a kutyák viselkedésének monitorozása. Alex Neskin például programozóként dolgozott egy online hirdetésekkel foglalkozó ügynökségnél, ahová nem tudta magával vinni kutyáját, aki megállás nélkül kaparta a falat otthoni magányában. Amikor a szomszédok már a rendőrség kihívásával fenyegették, Neskin úgy döntött, hogy technológiai tudásával próbálja megoldani a problémát. A szakember úgy gondolta, hogy a kutyája unalmában rosszalkodik, ezért valamilyen módon távolról kellene szórakoztatnia. Neskin végül egy olyan megoldást talált ki, ahol nemcsak munkahelyi gépén vagy mobiltelefonján látja, mire készül éppen Rocky, de a kamerához hozzáadott lézer pointer segítségével távolról játszhat is a kutyával, valamint beszélni is tud hozzá. Miután egyre többen kértek tőle hasonló segítséget, felismerte az üzleti lehetőséget és partnerei segítségével megalkotta a PetCube prototípusát. Hasonló megoldás a PitziConnect nevű eszköz, amely Wi-Fi kapcsolaton keresztül irányítható. Miután a fali konnektorhoz csatlakoztattuk a készüléket, mobiltelefonunkon vagy táblagépünkön keresztül beszélhetünk kedvenceinkkel, láthatjuk őket, és gombnyomásra jutalmat is adhatunk nekik. Az eszközhöz beépített kamera is tartozik, amellyel képeket vagy videókat készíthetünk.