Legyen a tanulás játék, avagy hogyan készítsünk többszereplős Packet Tracer játékot?

Kétség sem fér hozzá, hogy a Packet Tracer szimulációs program az egyik legfőbb kincse és értéke a Cisco Hálózati Akadémia programnak. A NetAcad rendszeren kívül a szoftver nem használható legálisan, még a hivatalos Cisco oktatási partnerek sem jogosultak erre.

Nap, mint nap megtapasztaljuk a Packet Tracer hasznosságát és ragyogó képességeit, de legtöbbünknek azzal is szembesülnünk kell, hogy csak nagyon kis mértékben vagyunk képesek kihasználni a program képességeit. Pedig a PT egészen különleges csemegéket is kínál, ezek között ráadásul vannak olyanok is, melyek használata nagyon egyszerűen elsajátítható, az eredmény pedig roppant látványos.

Egy ilyen beépített képessége a Packet Tracer-nek a többszereplős játék. A multiuser game egy Java script-es kiegészítése az alaprendszernek, semmilyen speciális telepítést nem igényel, alig pár kattintással előcsalogatható ez a remek lehetőség.

Az oktatók többsége már készített interaktív feladatot (activity-t) a PT-ben. (Aki még nem esett át ezen a tűzkeresztségen, javaslom, hogy pótolja, hiszen ez a szoftver egyik legfontosabb előnye. A PT activity készítés elsajátításában kétrészes videó anyagunk nyújthat segítséget.) Ha már van ilyen activity-nk, akkor ezt természetesen kioszthatjuk diákjainknak, aztán egyesével ellenőrizhetjük, hogy milyen százalékos eredményt sikerült elérniük a megoldás során. Ez így remek, de miért ne tehetnénk ugyanezt még érdekesebbé?

A diákok többsége nem szeret tanulni, de szinte mindenki imád játszani. Használjuk ezt ki a multiuser game-mel! Néhány perc munka, és a korábbi egyszemélyes feladatból máris az egész csoportot egyszerre megmozgató, központilag irányítható és nyomon követhető izgalmas vetélkedő válik.

A szükséges lépések részleteinek megismeréséhez érdemes végignézni 15 perces bemutató videónkat, most itt csak a főbb lépéseit tekintjük át.

A Packet Tracer Multiuser Game-hez szükség van egy szerverre és annyi kliensre, ahány játékost be akarunk kapcsolni a vetélkedőbe. A kliensek az eredeti pka vagy pkz állományok alig módosított változatai, míg a szerver egy nagyon egyszerű PT activity, amiben a kliensek kapcsolódásához szükséges multiuser felhőkön kívül alig van valami.

A kliens létrehozásának az alábbi főbb lépései vannak:

1.    Az alap activity elkészítése (ahogy említettem itt hozott anyagból is dolgozhatunk, azaz a már meglévő activity-k is ugyanúgy használhatók).

2.    A kiindulási hálózat módosítása:

a.    egy multiuser felhő hozzáadása a szerverhez történő kapcsolódáshoz;
b.    a teljes kiindulási hálózat cluster-be foglalása (a cluster-nek szigorúan a „Game” nevet kell adni);
c.    az activity Scripting szekciójában a Multiuser Game Client template kiválasztása, és néhány egyszerű paraméter beállítása (pl. a kliens és a szerver közötti biztonsági kulcsot tudjuk így beállítani, de a kliens azonosítására szolgáló játékos név is itt adható meg.)

A szerver esetében az activity létrehozása során az alábbi lépéseket kell elvégezni:

1.    A kiindulási hálózatban kliensenként egy-egy multiuser felhő hozzáadása;

2.    az activity Scripting szekciójában a Multiuser Game Server template kiválasztása, és néhány egyszerű paraméter beállítása.

A klienseknél érdemes annyi fájlt személyre szabottan legyártani, ahány diákot szeretnénk egyszerre bevonni a játékba. A már említett játékos néven kívül célszerű azt is előre beállítani, hogy az adott kliens a szerver melyik felhőjéhez kapcsolódjon majd.

Ha készen vagyunk az összes fájl elkészítésével, akkor már csak arról kell gondoskodnunk, hogy a szerver pka futtatását végző tanári gép 38000-es portja elérhető legyen az osztályterem többi gépéről (vagyis a port elérhetőségét a gép személyes tűzfalán engedélyezni kell.) Ha ez megvan, akkor a kliensek kapcsolódni tudnak a szerverhez, és így szép sorban meg is fognak jelenni a szerver irányítópultján. A feladat Game clusterje egész addig zárolva lesz, amíg a szerveren a Start Game gomb segítségével el nem indítjuk a játékot.

Most már tényleg nincs más dolgunk, mint élvezni a játékot és a végén közösen megünnepelni a győztest.

Kalandra fel!


Kapcsolódó információk:

Képzések és tanfolyamok

Melyik Cisco Hálózati Akadémiai képzés az Önnek legmegfelelőbb?
Képzések részletei »

Eseménynaptár

A Cisco Hálózati Akadémia eseményei és rendezvényei
Tovább a naptárhoz »

Hiba | Cisco Hálózati Akadémia - HTTP Alapítvány

Hiba

A webhelyen nem várt hiba történt. Később érdemes újra megpróbálni.
slideshow 1 slideshow 2 slideshow 3

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer